Utenfor bygningene til Jahres Kjemiske Fabrikker AS, i Framnesveien, står et minnesmerke innenfor gjerdet. På dette kan du lese navnet til mannskapene om bord i det britiske Halifax B.Mk II flyet som styrtet her 28. desember 1944. Seks kanadiere og en engelskmann omkom etter at flyet ble skutt ned.
Tekst: 871.no
Denne kvelden var det stor aktivitet av allierte fly rundt Oslofjorden. I alt 107 fly deltok i alt fra slippoppdrag og angrep på sjømål, til minelegging av Oslofjorden. Av de 107 flyene hadde 16 fått i oppdrag å slippe miner på ulike steder, to av disse i Sandefjordsfjorden. Målet var å ramme tyske ubåter, transport- eller krigsskip.
Her er hendelsen av flyet som ble skutt ned omtalt av Roar L. Tollnes i serien kulturminner utgitt av Sandar Historielag:
«Først i krigens siste måneder ble krigshandlingene i Sandefjord nærgående. Flyalarm var ikke uvanlig gjennom store deler av krigstiden utløst i forbindelse med passerende fly. Om kvelden 28. desember 1944 og utover natten mellom 28. og 29. var det stor alliert flyaktivitet over Østlandet. Det ble sluppet forsyninger til hjemmestyrkene, og en stor mengde fly bombet forskjellige mål og minela en rekke fjorder. Denne gangen gikk ikke Sandefjord fri.
Et Halifax mineleggerfly ble truffet av luftvernskyts, og falt ned på Jahres Kjemiske Fabrikker med en kraftig eksplosjon som resultat. Fabrikkens direktør, Felix Gunszt, omkom i brannen da han forsøkte å redde papirer fra kontoret. Hele flyets besetning på 7 mann omkom, og ligger begravet på Ekeberg gravlund. Hver 17. mai legges det krans på graven.
Om ettermiddagen den 28.12.44 og natten mellom 28. og 29.12.1944 deltok ca 200 allierte fly i en stor operasjon på Østlandet og over Kattegat og Skagerak. 30 Stirling bombefly slapp forsyninger til Hjemmestyrkene, over 100 fly bombet og minela en hel rekke mål, deriblant Sandefjordsfjorden. Fly av typene Mosquito, Halifax, Fortress, Stirling, Lancaster og Liberator deltok.
En Halifax skutt ned
Åtte Halifax la miner i Oslo havn, to Lancastere og åtte Halifax la miner i Skagerak, Kattegat og i norske kystfarvann. E av disse Halifax gikk tapt i Sandefjord under minelegging og forårsaket store ødeleggelser av Jahres Kjemiske Fabrikker.
Det var Halifax III Z. Nr. 197 med kaptein Drewery som ikke vendte tilbake til basen. Flyets last var fire miner. Tre av disse var av en type som ville eksplodere etter kort tid i sjøen, den fjerde etter to dager. Det er uklart om flyet fikk sluppet minelasten før det ble skutt ned. Et dumpt drønn kunne høres da flyet traff fabrikken. Tyskerne hevdet senere at det var flyets bensintanker som hadde eksplodert, ikke miner eller bomber, men de store ødeleggelsene tyder på at det var bombelasten som eksploderte.
Kl 1945 ble det gitt ordre om full flyalarm. Rolf Leonardsen som den gang bodde i Huvikveien 1 på Framnes kan fortelle at han hørte flydur. Han gikk ut på verandaen, og oppdaget et stort bombefly som kom inn i lav høyde fra nordøst. Det blinket vekslende med rødt og grønt lys fra vingespissene. Da flyet passerte Framnæs mek. Værksted hørte han at tyskerne begynte å skyte, og litt etter kunne han høre en eksplosjon. Senere fikk han høre at flyet var falt ned på Jahres Fabrikker der han hadde sin arbeidsplass.
Ca kl 20 kom det melding til Det sivile Luftvern om brann på Sandar Fabrikker i forbindelse med en eksplosjon. Kl 2020 kom det melding om at et fly var falt ned på Jahres Kjemiske Fabrikker, og det ble øyeblikkelig sendt ut sanitet, teknisk mannskap og lege. 10 mann møtte opp. Kl 2040 kom det melding fra Kalsås på Framnes om at man manglet forbindingssaker hos Gjelstad på Vera. Kl 2035 meldte den tyske ortskommandant av faren var over.
Daværende siv.ing ved fabrikken Alf Brautaset, senere direktør, bodde sammen med hustru og to barn på fire og fem år i annen etasje i kontorbygningen. Direktør Felix Gunszt bodde i samme etasje. Begge familier hadde søkt tilflukt i kjelleren da flyet traff bebyggelsen. Til alt hell var driften innstilt i juleferien. Det var bare en vaktmann på fabrikkområdet. Han oppholdt seg i fyrrommet og reddet livet ved å krype under en benk. Direktør Gunszt som gikk opp til sitt kontor for å redde papirer omkom i flammene. Hans kone reddet livet ved å oppholde seg i kjelleren i kontorbygget. Alle i kjelleren reddet livet ved å komme seg ut av kjelleren før bygningen raste sammen.
Oppskaket av eksplosjonen samlet mange mennesker seg i nærheten av den ødelagte fabrikken. En ny flyalarm satte skrekk i tilskuerne.
Direktør Felix Gunszt var født i 1886 i Ternesvar i Ungarn. Før krigen var han direktør ved en kjemisk fabrikk i Budapest. I 1939 ble han direktør ved Jahres Kjemiske Fabrikker. Hans hustru Elisabeth døde i 1980.
To boliger i villastrøket ved fabrikken ble totalt ødelagt, to hus ble sterkt skadet, to hus mindre skadet og 40 hus fikk vindusskader. Den 68 år gamle Josefine Pettersen, Lystad og Trygve Christensen, 54 år døde av sjokkskader. To menn og fire kvinner ble såret og fire mennesker husville.
Fabrikkbygningen og en sidebygning ble sterkt rasert. Kontorbygningen ble rasert helt ned til grunnmuren. All drift ved fabrikken opphørte etter eksplosjonen.
Syn unge menn, seks kanadiere og en engelskmann ble drept da flyet styret.»
På Bodenjordet i Sande styrtet et annet alliert bombefly, en Short Stirling på slippoppdrag til Milorg, samme dag. Flyet ble skutt ned av en tysk nattjager. Mannskapet på seks som omkom ligger begravet på kirkegården til Sande kirke.
Alle foto er hentet fra Lardex.
Kilder: