Jon Flom var en av de beste rallykjørerne fra Vestfold i årene 1960 til 1970, og deltok i en rekke billøp. Det startet med løp i Norge, med senere deltagelse i internasjonale konkurranser, som Rally St. Petrus, Gulf London Rally og Rally Monte Carlo.

Tekst: Thomas Nilsen

 Andre plass i rally St. Petrus 1965

Tilbake fra St. Petrus i 1965 med et utvalg av pokaler på panseret etter en kjørertur på rundt 400 mil.
Tilbake fra St. Petrus i 1965 med et utvalg av pokaler på panseret etter en kjørertur på rundt 400 mil.

«Jon Flom gjorde en ekstra flott innsats for så vidt som det regnes for å være en prestasjon bare å fullføre dette rallyet. 50 kjørere fordelt på 4 klasser stilte til start og av disse fullførte bare 23. Flom startet i klassen mellom 850 og 1000 ccm, i en trimmet Opel Kadett.» 

Tønsbergs Blad omtalte plasseringen som en fjær i hatten for rallymiljøet i Tønsberg. Det var det første av fire dansk- tyske billøp han deltok i, som en av få nordmenn som har fullført løpet.

Over målstreken – på taket

Han vokste opp på en gård i Slagen der han tørrtrente bak rattet på en Crystler som ble gjemt på låven under krigen. Deltok første gang i et rally i 1959 som kartleser i en Triumph Herald. Kjørte første løp med Volvo PV, senere Volvo Amazon, før det ble Opel. Det gikk unna på baner og langs landeveien, i lokale og regionale løp som økonomiløp og KNA rally. Hastighetene kunne komme opp i 130 km/t, på dårlige veier. Det ble noen luftige svev i trimmede Opel Kadetter med gassdempere, og under vinter-NM i Larvik ble målstreken passert opp ned på taket. «Jeg gikk rundt 13 ganger i min karriere», forteller Jon Flom, «men det var få alvorlige ulykker i perioden.»

2-jon-flom-travbanen-001
Jon Flom en Volvo Amazon under et baneløp på Jarlsberg i 1965 (Foto: utlånt Jon Flom)

Rally Monte Carlo

«Tre hundrede og tyve mil, nonstop, hadde Monte Carlo kjørerne bak seg da de rundet en sving oppe i fjellsiden over Monaco ved La Tyrble og fikk se det blå Middelhavet under seg for første gang. Dette øyeblikket skrev Greta Molander engang, var verdt hele turen og alt slitet. Jo, det var nok en seiersfølelse de da får, jeg kan bare ikke begripe de torde se på noe annet en veien der de kom farende i hundrede og tyve-tredve-førti kilometer i timen gjennom hårnålssvinger…. I landsbyer hvor ikke husene stengte halve veien, var farten oppe i 170 km/t hos de raskeste, Dette høres jo vannvittig ut, og det er det…Høns og klesvask føyk etter i luftdraget for hver bil som passerte.»

Med nummer 31 på døra under Norgesløpet i 1967 med en Opel Record 1900 B. Av Bergans auto fikk Jon Flom kjøpe nye demobiler. Samme firma og GM stilte med mekanikere og deler for å rette opp skadene etter løp.
Med nummer 31 på døra under Norgesløpet i 1967 med en Opel Record 1900 B. Av Bergans auto fikk Jon Flom kjøpe nye demobiler. Samme firma og GM stilte med mekanikere og deler for å rette opp skadene etter løp.

I januar 1967 kunne abonnentene til Tønsbergs Blad lese en artikkel skrevet av Tom Jøntvedt, som akkurat hadde deltatt i Rally Monte Carlo sammen med Jon Flom. Han beskrev turen fra Oslo, gjennom Jernteppet inn i Øst-Tyskland, videre til Østerrike, Jugoslavia og Italia. Det var en lang kjøretur før etappen Monaco-Chambery-Monaco skulle «sile hveten fra klinten».

Med og uten pigger

Jon Flom forteller at han hadde problemer med dekk med 600 pigger på de tørre asfaltveiene som møtte dem i Sør- Europa: «Men noen svensker gav oss fire breie dekk med 3-400 pigger asymmetrisk satt kun på innsiden av dekkene.  På tørr vei tok yttersiden tak, og på glatt vei tok piggene tak.» Dekkene var med på å gi han en god plassering, helt til møtet med en lyktestolpe. Det ble ingen norske i teten i Monte Carlo dette året, seieren gikk til finnen Rauno Aaltonen.  Det var høye hastigheter på smale veier og gjennom tunneler etterfulgt av krappe svinger på kanten av stup. Jon Flom deltok også i 1968.

I luften

Et bilde fra et løp med en Opel Kadett 1100 fra et bakkeløp på Norefjell i 1967. Taket var støttet opp av en treplate på undersiden etter at bilen hadde fått juling i et rundkast under et tidligere løp. Annet sikkerhetsutstyr enn det som var vanlig i en personbil på 1960- tallet fantes ikke.
Et bilde fra et løp med en Opel Kadett 1100 fra et bakkeløp på Norefjell i 1967. Taket var støttet opp av en treplate på undersiden etter at bilen hadde fått juling i et rundkast under et tidligere løp. Annet sikkerhetsutstyr enn det som var vanlig i en personbil på 1960- tallet fantes ikke.

Gjennom karrieren som rallyfører ble det en rekke luftige svev. Med 140 hestekrefter var en trimmet Opel Kadett god på svingete veier: «Desto skarpere svinger, desto bedre», forteller Jon Flom. Det var ikke kjøringen på tyske Autobahn som gav sølv i 1965 – det var på svingete grusveier han var overlegen. Det ble en rekke gode plasseringer, men kameratskapet i miljøet er det han husker som det beste ved disse årene.

F-84 tilhørende Luftforsvaret i Norge (1957).
F-84 tilhørende Luftforsvaret i Norge (1957).

Han ble utdannet ved Flyvåpenets Tekniske skole ved Kjevik, og tjenestegjorde ved 330 skvadron i 1954 til 1955. Der utførte han ettersyn av jagerfly av typen Republic F-84 Thunderjet, som Norge hadde 206 av i denne perioden. Etter karrieren som rallyfører ble det flysertifikat og mange år bak spakene i småfly som Cessna og Piper.

 

 

Bøker av artikkelforfatteren (Bokhandel eller via forlagene) :

Krig og fred – Vestfold våren 1945

Familiene som forsvant – Vestfolds jødiske befolkning 1880-1945

Medforfatter (Med Dag O. Bruknapp):

De valgte å kjempe – Vestfoldinger i felttoget 1940

Les mer i Krig og Fred - Vestfold våren 1945.
Les mer i Krig og Fred – Vestfold våren 1945.

familiene_som_forsvant_med_terning reklame2

valgte-a-kjempe