Før 1880-årene var det risikabelt å transportere olje. Ustabile tønner kunne flytte på seg, og brannfaren var dessuten stor. Kaptein Even Tollefsen fant en løsning på problemet. Han fikk konstruert et tankskip.
Tekst: Thomas Nilsen /Se bøker av tekstforfatteren
I 1877 løste kaptein Even Tollefsen det såkalte ”bulk system problem”. Han var den første som lykkes i å få ombygd seilskuter til lønnsomme tankskip. Fra ustabile tønner til oljelast fritt i rommet – carrying oil in bulk. Risikoen var høy på grunn av brannfaren, men det var også fortjenesten for Tønsberg-skipsreder Gustav Conrad Hansen som stolte på ideene til sin kaptein. Den første turen til New York foretok Kaptein C. Christensen fra Nøtterøy med briggen Jan Mayn i 1878 med vann på tankene. Den var vellykket.
Kaptein Even Tollefsen
Even Tollefsen ble født på gården Skjerven på Nøtterøy i 1841, men bosatte seg i Tønsberg. Han tok styrmannseksamen i Drammen i 1862 og skipperklassen ved Sjømannskolen i Tønsberg i 1864 med beste karakter. Han var i 1877 en erfaren sjømann som hadde overlevd et forlis med skipet Refondes utenfor Ula i 1873. Skipet tilhørte reder G.H. Hansen. Vinteren 1877/1878 ledet han byggingen av verdens første tankskip ved Fagerheim Skipsverft utenfor Tønsberg.
Seilskutetid
Seilskutetiden blir husket som en storhetstid for Tønsberg, men var også en periode i byens historie der skip og mannskap forsvant på havet. Farene var mange. I storm og uvær kunne lasten forflytte seg og skipet gå rundt. Transport av isblokker, kull og tønner og kasser med olje var kjent for å kunne forårsake denne typen ulykker. Etterspørselen etter olje til oppvarming og oljelamper økte i siste halvdel av 1800- tallet.
De første tankskip
Vinteren 1877-1879 ble Jan Mayn, Stadt og Lindesnes, tre av G.C. Hansens seilskip, ombygd til tankskip ved Fagerheim Verft. Jan Mayn viste seg å være for lite til å være lønnsom, Stadt forliste. Barken Lindesnes derimot seilte over Atlanteren i mange år med kaptein Even Tollefsen bak roret. I 1886 ble to nye skip innredet av kaptein Tollefsen, og noen år senere ytterligere to. Underveis forbedret Even Tollefsen tanksystemet. Et problem var lekkasje av olje fra tankene, noe han løste med å utvikle rørsystem og pumper som førte spillolje tilbake til tankene.
Fra USA til Frankrike med tankskip
Even Tollefsens oppfinnelse hadde stor betydning for tankfarten. I 1859 og 1860 ble det gjort store oljefunn i Pennsylvania i USA. Oljen ble lastet om bord i de nye tankskipene i Philadelphia, fraktet over Atlanterhavet i ombygde seilskip før oljen ble pumpet over i jernbanetankvogner i Rouen i Frankrike. En teknologisk revolusjon i 1880. Oljeeventyret i Pennsylvania var over i 1901. (Teksten fortsetter nedenfor)
«Tobaksrøkning absolut forbudt!»
I begynnelsen var det et problem med spillolje som rant ut av tankene. Denne ble samlet opp og pumpet tilbake, men en del oljesøl ble det. Kombinasjon olje, trebåter og åpen ild var mildt sagt eksplosiv, og i starten deserterte en del av mannskapene i frykt for hva som kunne skje på treskipene inntrukket av olje. Men dette problemet avtok og ingen alvorlige ulykker skjedde pga. oljelasten.
Ble på sin post
I 1880- årene ble han tilbudt en stilling ved et av Hamburgs skipsbyggerier, men takket nei. Han fortsatte som kaptein selv om han var en dyktig skipskonstruktør og tegner. Han tjente seg ikke rik på oppfinnelsen og tok ikke patent på den. Etter hvert gav han seg med oljefrakten. I 1897 omkom han da skipet ”Magnhild” gikk ned etter at kull-lasten hadde forskjøvet seg. De fleste av mannskapene ble reddet, men kapteinen døde på sin post på kommandobroen. I amerikanske aviser ble han hyllet i nekrologer, men det var ingen nekrolog i avisene i Tønsberg.
Oppfinner og sjømann
Even Tollefsen var lenge et glemt geni. I 1927 ble tredje bind om Norsk sjøfartshistorie utgitt. I den forbindelse ble det trykket en større artikkel om kaptein Even Tollefsen i Tønsbergs Blad. Selv om hans arbeid førte til utviklingen av den moderne tankflåten, ble han glemt i sin samtid. Først i 1940 tok Tønsberg Sjømannsforening initiativ til å reise et monument til hans minne. Den kjente billedhuggeren Carl E. Paulsen tok på seg oppdraget, og i 1941 ble monumentet på Nøtterøy avduket.
Kilder:
Utvalgte artikler i Tønsbergs Blad
Johnsen, Oscar Albert, Tønsbergs historie bind 3
Johnsen, Arne Odd, Tønsberg gjennom tidene
Bøker av tekstforfatteren
Einar Hay-Hansson
4. mars 2017 — 12:10
Bra side Thomas. Jeg har lagt inn en lenke til denne artikkelen på siden til Nøtterøy Historielag, da Historielaget også har skrevet om han. Du finner det her: http://www.notteroyhistorielag.no/olav-hoff-om-tordenskiolds-flaggkaptein-og-wergelands-sonn/
Jeg savner en liten ting med siden, «om 871». Hvem er du, bakgrunn for navnet og hvordan driver du siden?
Er det slik jeg tror, at dette er din side der du publiserer egenprodusert materiale fra Tønsberg og omegn, så bør dette komme tydelig frem. Dette står det stor respekt av og bør ikke gjemmes bort.
Thomas Nilsen
4. mars 2017 — 13:20
Hei. Takk for hyggelig tilbakemelding. Kan lage en liten om etter hvert. Siden er egenprodusert og drift av siden egenfinansiert (egen fritid) . Jeg har en base på 150 til 200 små g store artikler, en del har stått på trykk i TB. Det meste er egenprodusert, eller materiale med kildehenvisning. Jeg kan legge inn en tråd til deres artikkel i min artikkel. Sidenavnet er et tall som er lett å huske, og en lokal historisk referanse.
Nerdrum, Bertil Roald
18. september 2018 — 14:46
Jeg ønsker en kopi av ty dok fra kr Kratochwil, ortskomendant L H.strd..
avs veg mai 45.