Torp flyplass – fra militær til sivil flytrafikk

I dag tar fly fra selskapene som Norwegian, Ryanair, Widerøe og Wizz air av fra Torp Sandefjord lufthavn med retning en rekke destinasjoner i Europa. Men flyplassen har sitt opphav i Den kalde krigen og et amerikansk ønske om å ha støtteflypasser til jagerfly som skulle angripe Sovjetunionen.

Tekst: Thomas Nilsen

Mandag 2. juli 1956 landet to F-84 Thunderjet på Torp flystasjon. Dette markerte den offisielle åpningen av den nybygde flyplassen. Og innledet den militære epoken som kjennetegnes av F84 jagerfly.

Flyplassen ble bygget i årene 1952 til 1956. Tanken var at jagerfly skulle operer for å beskytte Oslofjordområdet. Fra 1956 og de første årene var det militær aktivitet der i perioder, ofte i forbindelse med at Rygge var stengt for vedlikehold, og jagerfly opererte fra Torp. Fra en plan i 1959 var det tenkt at 332 og 337 skvadron skulle bruke Torp i en krigssituasjon. Fra 1964 ble flystasjonens menige mannskaper frabeordret, og flystasjonen kun vært et alternativ til Rygge. (Teksten fortsetter etter bildeserien)

Torp Flystasjon 15 juni 1960. F 86 jagerfly. Alle foto fra Vestfoldarkivet.
Torp Flystasjon 15. juni 1960. Et F-86-F jagerfly fra 332 skvadron stoppet av et safeland arresting gear.
Torp Flystasjon 15. juni 1960. Et F-86-F jagerfly fra 332 skvadron stoppet av et safeland arresting gear.
Militært befal ca. 1960.
En gruppe besøker den nye flyplassen.
Den nye flystripen rundt 1956.

Selv om det fra 1958 ble startet sivil og kommersiell flytrafikk fra flyplassen, ble den benyttet til militære formål. F.eks. var det stor aktivitet under øvelsen Nordic Pass 19. september 1978 da 560 amerikanske og 32 norske fallskjermjegere hoppe i fallskjerm over flystripen. De ble mottatt av nærforsvarsstyrker fra Heimevern og luftvernartilleri som skulle «bekjempe» angriperne. Åtte år senere ble Torp benyttet under øvelsen «Blue fox».

Øvelse med Røde kors og heimevernet på Torp i 1959.

Til den militære flyplassen ble det bygd kommandosentral, nærforsvarsanlegg for beskyttelse mot angrep fra land og fra luften og en militær leir. Det var militær aktivitet på Torp inn på 1990-tallet.

For en mer detaljert skildring av Torp flypass sin militære funksjon anbefales boken «Den kalde krigen – og Vestfold 1948 – 1991» av Erlend Larsen og Jan Helge Kaiser.

Fra 1958 har den sivile flyaktiviteten økt, fra de første charterflyvningene det samme året.

Storinnrykk på Torp flystasjon i 1958. Dette som senere ble til Torp Sandefjord airport.

Flystripen har også blitt benyttet til andre ting enn militær og sivil flytrafikk. Den ble også åsted for en dramatisk gisselaksjon i 1994.

Fart og spenning på Torp ved Sandefjord
Fart og spenning på Torp ved Sandefjord flystripe under et billøp i 1960-årene.

Short in english: Torp was built as a military airport in the 1950s, but after just a few years commersial airlines took over. Today you can travel directly to many destinations from Torp Sandefjord Airport.

«